search

Obligatia listarii facturilor. Ce spune Codul fiscal?

Tematica studiului de caz prezentat in continuare este obligatia listarii facturilor. 
 
Luam drept exemplu un SRL cu mai multe puncte de lucru care foloseste un soft ce permite stocarea tuturor informatiilor legate de facturare. Expertul contabil explica mai jos daca aceasta firma are obligatia listarii si arhivarii fizice a exemplarului 2 al facturilor emise. 
 
Toate facturile sunt achitate cu numerar la punctele de vanzare si prin transfer bancar sau cu ramburs in cazul comenzilor online/telefonice de la sediul firmei-departament (punct lucru) expeditii express. Facturile arhivate in prezent nu sunt semnate, dovada primirii produselor de catre client fiind documentele de incasare. In situatia unui control, practic, putem lista orice factura emisa in utlimii 10 ani.
 
 

Obligatia listarii facturilor: raspunsul specialistului

 
La art. 319 alin. (30)-(37) din Codul fiscal, este reglementata modalitatea de stocare a facturilor, astfel: 
 
Persoana impozabila trebuie sa asigure stocarea copiilor facturilor pe care le-a emis sau care au fost emise de client ori de un tert in numele si in contul sau, precum si a tuturor facturilor primite.
 
Persoana impozabila poate decide locul de stocare a facturilor, cu conditia ca acestea sau informatiile stocate sa fie puse la dispozitia autoritatilor competente fara nicio intarziere ori de cate ori se solicita acest lucru.
 
Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania are obligatia de a stoca pe teritoriul Romaniei facturile emise si primite, precum si facturile emise de client sau de un tert in numele si in contul sau, altele decat cele electronice pentru care persoana impozabila garanteaza accesul on-line organelor fiscale competente.
 
La alin. (35) se arata ca, facturile pot fi stocate pe suport hartie sau in format electronic, indiferent de forma originala in care au fost trimise ori puse la dispozitie. In cazul stocarii electronice a facturilor, inclusiv a celor care au fost convertite din format hartie in format electronic, nu este obligatorie aplicarea prevederilor Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor in forma electronica, republicata.
 
Potrivit prevederilor pct. 98 din Normele metodologice de aplicare, facturile create in format electronic, de exemplu, prin intermediul unui program informatic de contabilitate sau a unui program de prelucrare a textelor, trimise si primite pe suport hartie nu sunt considerate facturi electronice.
 
Potrivit prevederilor pct. 99 din Norme, facturile emise/primite pe suport hartie pot fi convertite in forma electronica in vederea stocarii. Facturile emise/primite in forma electronica pot fi convertite pe suport hartie in vederea stocarii. Indiferent de forma in care este emisa/primita factura, si factura stocata in forma pentru care a optat persoana impozabila se considera exemplar original, in sensul pct. 69 alin. (2).
 
La solicitarea organelor de inspectie fiscala trebuie asigurata traducerea in limba romana a facturilor primite/emise.
 
In concluzie, nu exista obligatia stocarii / listarii pe suport de hartie, insa, la solicitarea organelor fiscale aveti obligatia sa-i puneti la dispozitie documentele solicitate, asa dupa cum se prevede la art. 64 din Codul de procedura fiscala (in functie de solicitare, pe suport de hartie sau informatii stocate).

 
 
 
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Vera Constantin - Expert contabil. 


Noutati contabile 1711749600
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice